Brüsszel ismét egy kis szuverenitást kér, most épp Európa megmentéséért

2025. február 06. 12:44

Ursula von der Leyen terve aligha hozza el a versenyképességi fordulatot, ugyanakkor több ígéretes javaslatot is tartalmaz. Része a tervezetnek ugyanakkor a költségvetési viták során már felszínre került brüsszeli javaslat, amely központi irányítás alá vonná az uniós pénzek, köztük a kohéziós források felhasználását is.

2025. február 06. 12:44
Nagy Kristóf

Bemutatta Ursula von der Leyen a közelmúltban azt a Versenyképességi iránytű névre keresztelt 27 oldalas dokumentumot, amelytől Brüsszel azt reméli, kimozdítja az Európai Uniót a globális szintű versenyhátrányból.

Az Európai Bizottság elnökének javaslatai között megtalálhatók azok a lépések, amelyeket a novemberben, a magyar fővárosban az EU vezetői által egybehangzóan elfogadott Budapesti nyilatkozat is tartalmaz. A tervezetet Mario Draghi, az Európai Központi Bank korábbi elnökének szeptemberben bemutatott versenyképességi jelentése alapozta meg, amelyben a szakember lesújtó képet festett az európai folyamatokról és a közösség termelékenységének érdekében több sürgető intézkedésre is javaslatot tett. Draghi a jelentésében kiemelte:

Az EU vesztésre áll a globális versenyben, jelentős a hátránya Kínával és az Egyesült Államokkal szemben és ez a leszakadás már Európa jólétét is fenyegeti.

Ezt is ajánljuk a témában

Brüsszelt felébresztette Budapest levegője

Még novemberben a budapesti csúcstalálkozón fogalmazták meg az EU vezetői azt a nyilatkozatot, amely Európa felzárkóztatását célozza, hogy újra érdemi súllyal vegyen részt a globális gazdaság folyamataiban. Jelenleg az EU vállalkozásait

  • az alacsony kereslet,
  • a technológiai lemaradás,
  • az innováció hiánya,
  • a forráshiány,
  • az akadozó ipari átállás,
  • az átgondolatlan zöldcélok
  • és az amerikai és kínai versenytársakhoz képest 3-4-szer drágább energia sújtja.

Az Ursula von der Leyen által bemutatott Versenyképességi iránytű egyik legnagyobb és leggyorsabban végrehajtható javaslata a vállalkozások 25 százalékos, ezen belül a kis- és középvállalkozások 35 százalékos bürokráciacsökkentése. A konkrétumok között szerepel az uniós cégek fenntarthatósági jelentésének egyszerűsítése, részbeni megszüntetése is. Érdekesség, hogy a kkv-k mellett új vállalkozói kör kapna külön státuszt, bár a dokumentum nem részletezi, pontosan milyen új kategóriával bővülne a jelenleg létszám és árbevétel alapján meghatározott vállalatméret.

Az Európai Bizottság elnöke emellett kiemelt hangsúlyt fordított az innovációra és a tiszta technológiákon alapuló kutatásokra, amelyekhez jelentős forrást vonna be részben a tagállamok finanszírozásával, részben a kockázati tőke útján, vonzóvá téve a befektetéseket.

Tagállami szuverenitás, cserébe a közjavakért

A dokumentum javaslatot tesz a megtakarítási és tőkepiaci unió létrehozására, amelynek célja, hogy a vállalkozások hozzáférjenek a megfelelő finanszírozáshoz. A megtakarítási unió is ezt segítené elő azzal, hogy a jelentős összegű – az amerikainál sokkal nagyobb – lakossági megtakarításokat is be lehessen vonni a versenyképesség finanszírozásába.

A piaci integráció elmélyítésére is javaslatot tesz az iránytű, egy sor olyan intézkedéssel, amely választ ad az EU 27 tagállamának eltérő szabályozásából adódó nehézségeire. 

Az úgynevezett 28. szabályozás a tagállami szabályokat felülírva hozna létre az innovatív vállalkozások támogatására egy új, uniós szintű szabályrendszert.

Brüsszel ezúttal is prioritásként kezeli az új iparstratégia mellett a tiszta energiába való befektetést és a korábbi, 2040-re kitűzött klímacélt, vagyis a kibocsátás 90 százalékos csökkentését az 1990-es szinthez képest. Az energiaárak csökkentésére a stratégia mindössze hosszútávú lépéseket – energiatárolás, innováció, új technológiák – fogalmaz meg, de nem tesz említést arról, hogy az orosz-ukrán háború miatt bevezetett szankciókat feloldja-e és egy esetleges békemegállapodást követően az EU visszatér-e az orosz energiahordozókhoz. Az energiaárakba ugyanakkor beavatkozna Brüsszel, a hálózati tarifákon keresztül, ám ennek részleteit nem tárgyalja a javaslat.

Ezt is ajánljuk a témában

Ursula von der Leyen ismét előtérbe helyezi a következő, 2027-től élesedő költségvetési ciklusban előrejelzett átalakítási tervét, amelynek célja, hogy az uniós költségvetés prioritásait az úgynevezett közösségi célok finanszírozására irányítsa. 

A közösségi célok lényege, hogy a tagállamok a kohéziós forrásokat és más alapokból rendelkezésükre álló forrásokat csak olyan beruházásokra fordíthatnák, amely nemzeti érdekeiken túlmutat és közösségi célok valósulnak meg felhasználásukkal, 

például a versenyképességi prioritásokat vagy a zöldcélokat támogató állami beruházások.

Ezt is ajánljuk a témában

Végül a javaslat egy új eszközt is javasol, az úgynevezett Versenyképességi koordinációs eszközt (CCT), amely az Európai Bizottság és a tagállamok képviselőiből állna és összehangolná a nemzeti versenyképességi politikákat úgy, hogy azokat központi irányítás mellett reformálná meg.

Ez egyértelműen a tagállamok mozgásterének szűkítését és a szuverenitás csökkentését eredményezné, mivel Brüsszel gyakorlatilag irányítása és felügyelete alá vonná az állami beruházásokat.

A forrást továbbra is a tagállamok nyújtanák ezekre a központilag elbírált prioritásokra, miközben a költségvetési fegyelem lazítása nem szerepel a javaslatcsomagban.

A szakértők is kockázatokat látnak

A brüsszeli döntéshozatalt érdemben befolyásoló Bruegel intézet már reagált is von der Leyen versenyképességi programjára és öt területen tárt fel komoly kockázatot a megvalósításra vonatkozóan.

Az első kockázatot abban látják, hogy a nemzeti kormányoknak el kell számolniuk a választóik felé. Noha nem részletezik, hogy ez miért jelentene problémát, feltételezhető, hogy az uniós finanszírozással megvalósuló állami beruházások során a nemzeti kormányok kevésbé vehetnék figyelembe az állampolgárok prioritásait, szemben az uniós elvárásokkal.

A második kockázatot a szakértők abban látják, hogy az új iparstratégia kimenetele bizonytalan és az EU abba a csapdába eshet, hogy a nagy energiaigényű ágazatok életben tartásához hosszútávon szükség lesz az állami támogatásokra.

Szintén kockázatként értékeli a bürokráciacsökkentő lépéseket és a 28. szabályozást a vállalkozások szempontjából a Bruegel. Megjegyzik: 

Brüsszel egyik kezével csökkentené az adminisztrációs terheket, másik kezével újakat vezetne be.

A negyedik kockázat, hogy az ambiciózus versenyképességi javaslat végrehajtása jelentősebb többletforrás bevonását igényli a tagállamoktól és az állami beruházások végrehajtásához is szükség van költségvetési forrásokra. Ennek ellenére Ursula von der Leyen nem tesz javaslatot a tagállami költségvetési szigor lazítására, beleértve a hiánycél vagy az államadóssági cél kitolását, átmeneti felfüggesztését vagy bizonyos kedvezményeket egyes beruházások esetén.

A legnagyobb kockázatot a Bruegel is a szuverenitás és a tagállami hatáskörök felülbírálatában látja, mivel a tagállamok iparpolitikája és a nemzeti versenyképességi prioritások sokszor ellentétesek a hasonló uniós szintű célokkal. 

Ráadásul a nagyobb lobbierővel bíró, tehetősebb tagállamok akarata felé billenhetne a mérleg, amely ellehetetlenítené a 27 tagállam egyenlő feltételein alapuló versenyképességi politikák végrehajtását.

A Bruegel azt is megállapítja, hogy a tagállamok döntéseit felülbíráló Versenyképességi koordinációs eszköz egyelőre nem tartalmaz olyan ösztönzőket, amely rábírná a tagállamokat arra, hogy részben feladják nemzeti iparpolitikájukat az uniós versenyképesség javításának érdekében.

Egyre nehezebben központosíthat Brüsszel

Az Európai Bizottság régóta azt szeretné, ha nagyobb beleszólása lenne a tagállamok politikai és gazdasági döntéseibe. Ezt ugyanakkor egyre több tagállam utasítja el, legutóbb Dánia és Svédország vette célba a szociális Európa egyik legnagyobb ígéretének tartott európai minimálbér-irányelvet, amelyet hamarosan megsemmisíthet az Európai Bíróság. A két tagállam annak ellenére támadta meg az irányelvet, hogy egyiküket sem érinti érdemben, mivel sem a dánok, sem a svédek nem alkalmaznak országos szintű minimálbért. Ennek ellenére szuverenitási kérdésnek tekintik a helyben a munkaadók és a munkavállalók autonómiáját élvező döntéshozatali mechanizmusba való beavatkozást, amely megsérti az uniós alapszerződéseket is.

Ezt is ajánljuk a témában

Magyarország régóta harcol Brüsszel központosítási kísérletei ellen, ráadásul hazánk jelentős uniós forráshoz azért nem tud hozzáférni, mert a bizottság a jogállamisági aggályokra hivatkozva visszatartja azokat annak ellenére is, hogy hazánk korábban már teljesítette az EU által előírtakat.

Brüsszelnek fejfájást okoz az is, hogy egyre több országban alakul nemzeti kormány, s míg az Európai Parlament frakciói közül az Európai Néppárt és a Szocialisták és Demokraták, mint a két legnagyobb középpárt támogatottsága csökken, addig a harmadik legnagyobb frakció, a Patrióták Európáért nemzeti érdekeket képviselő mozgalma egyre népszerűbb. 

Ezt támasztják alá a nemzeti választások is, ahol sorra alulmaradnak a baloldali és középpártok, de a zöldpártok támogatottsága is mélypontra került.

Nem csak Európában, de a nyugati országok többségében is egyre nyilvánvalóbbá válik a progresszív liberális politika kudarca: az emberek nem kérnek a woke ideológiákból és a zöldmozgalmakból, mivel saját megélhetésük és környezetük érdekeit fontosabbnak tartják, mint az életidegen ideológiákat, emellett egyre szélesebb körben mutatkozik meg az elitellenesség is.

Megosztja Brüsszel terve a szociális partnereket

Határozottan elutasítja az Európai Szakszervezeti Szövetség Ursula von der Leyen versenyképességi csomagját. Az európai munkavállalói képviseleteket tömörítő ernyőszervezet szerint végrehajtásával csorbulnának a szociális jogok, a munkavállalók pedig a vállalati és versenyképességi érdekeknek lennének kiszolgáltatva. Ezzel szemben a legnagyobb munkáltatói érdekképviselet, a BusinessEurope üdvözli a tervezetet, elsősorban a 25, illetve 35 százalékos bürokráciacsökkentésre tett brüsszeli ígéret miatt, amelyre a szövetség már egy 68 pontos javaslatot is kidolgozott.

 

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Dursun Aydemir/Anadolu/Anadolu via AFP

Összesen 73 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
oregur4
2025. február 06. 19:26
LajoSS, Lajo$$, te kis pedobuzu, átoperált pufajkás munkásőr ivadék!!! Rosszul írod a neved, látod nagy SS-el kell, hisz' mint a németek tették, büszkén viselik a nevüket, légy bátor és írd így!!! Hihihi. Majd menj a te bolsevikf@$$iszta, avagy a liberónáczi oldaladra a fo$$ospeti, de lehet poloskapeti, vagy pszichópeti és még mennyi névvel megáldott álvezíred oldalára, ahol nyugodtan büföghetsz saját magatok örömére/élvezetére!!! Jó szórakozást és élvezkedést!?! Höhöhö
blanconegro
2025. február 06. 18:34
davidkatroncay Hogy lehet valaki ennyire vak és hülye mint te bazmeg? Fáj, ha valakit ilyen ostoba fasznak látok és még szajkózza is a baromságokat. Pfejj, dögöljön meg a fajtád!
blanconegro
2025. február 06. 18:31
Séta van a kurva anyátokba.
orygabor
2025. február 06. 17:49
Amihez ez a menedzsment hozzányúl, szar leszen belőle.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!